Saturday, January 3, 2009

Hampir bengang

Hari ini aku ke Plaza Low Yat berurusan tentang laptop Deela yang problem pada Hardisc. laptop Compaq yang baru di beli tercatat error hardisc. Compaq memang selalu mengalami problem pada hardisc menurut kata Ijam (Bf Ila). Khidmat Ijam terpaksa di bawa untuk mendapatkan penjelasan. Kebetulan Ijam datang ke KL. setelah beberapa minit menunggu..owner kedai menyuruh kami datang esok. Aku explain pada dia sebab esok aku banyak urusan dan malas nak mengadap kesesakan di KL. Nasib baik diorang boleh consider. Beberapa jam menunggu..akhirnya laptop dapat di baiki. Satu sikap yang aku puji Mat Pakistan ini diorang care customer. Mereka cuba sedaya upaya. Kalau tidak mereka hendak menghantar kepada center Compaq untuk di baiki. Walaupun hardisc ini sepatutnya perlu di rujuk tetapi mereka mengambil berat masalah dan menukar dengan yang baru. Aku berpuas hati walau pun puas aku bertegas dengan mereka soal masalah mengambil keesokan hari. Sikap begini yang perlu di contohi jika ingin maju terutama bagi melayu..Kebanyakan kelemahan peniaga melayu suka mengambil sikap sambil lewa tentang kepuasan customer. Banyak yang aku perhatikan dan lalui. Bukan aku anti-bangsa aku meniaga, tetapi banyak kelemahan harus di perbaiki. Ya..memang benar melayu ada yang kaya dengan meniaga, tetapi kebanyakannya secure projek dengan bantuan Kerajaan. Tidak pernah rasa susah jatuh dan bangun. Bagaimana mereka mahu menilai keupayaan? Aku percaya jika sesiapa sahaja yang ingin menjadi usahawan..perkara yang paling penting adalah kepuasan pelanggan dan berusaha keras, biar kita selesaikan masalah sekecil mana pun..tetapi jangan kita hilang pelanggan kerana sikap yang mengambil mudah dan sambil lewa tentang kepuasan. Kepuasan memang sukar di ukur, tetapi kita mencuba yang terbaik. Lewat pukul 11p.m aku sampai di rumah dan lega masalah laptop selesai.

8 comments:

ReMyZiEy said...

bro, adiknya da lepas...abgnya bila lagi ekek

afiq abdullah said...

abe xder pitis..mu lor dulu..mu biler lg hehek...

Amin Ahmad said...

senang kau amik laptop tu hempas ke dinding je fiq, hahaha

afiq abdullah said...

uiih...jgn min..aku mmpunyai pndptn taraf rakyat miskin..ada projek brula msyuk..krja sbg trainer jer..gaji xmnntu..aku bukan pegawai, bkn lecturer, bkn pengarah, bkn CEO..:p

Amin Ahmad said...

haha, amik serius lak mamat ni.

den_carnal said...

sedih benar bunyi nye 2..
huhu..
sabar beb,insyaallah ade rezki ko nnt..yg penting halal..

snm | snm said...

afiq..beli baru je la :p
.
.
gadis salunya suka beli baru :p

afiq abdullah said...

den carnal tq support aku..hahakz.. ramzi ko da stat krje ke blum?